MUSIC AS A TOOL FOR APPROACHING PHILOSOPHICAL THOUGHT: AN EXPERIMENT IN ADORNO, HORKHEIMER AND ARENDT WITH ADOLESCENTS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n1.e020.id984

Keywords:

Music, Banality of Evil, Cultural Industry

Abstract

Historically, music is a human construction of subjectivity and creativity of individuals and, as well as a construction of group identity. Music reveals a society's anxieties, way of being and desires, among others. To analyze the lyrics of songs is to unveil a universe within a community in a given context. In the present work, the third year high school students were asked to analyze songs of different musical genres, chosen at their own criteria, with the following themes: racism, xenophobia, homophobia, misogyny, and feminicide. The objective was to make explicit the relationships between the lyrics of well-known songs and how the reproduced message is introjected and normalized by the listeners, regardless of their excluding or oppressive discourse. After the choice process, the participants were able to discuss the concepts of cultural industry, propaganda, mass culture (Frankfurt School) and the banalization of evil (Hannah Arendt), with a surprising result of the students' interest and expansion of their critical sense in relation to the world around them.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Merielle Camilo, UNICENTRO

Mestrado em Bioenergia (UNICENTRO) Professora da Rede Estadual de Educação do Estado do Paraná (SEED-PR)

Marcos Cesar Danhoni Neves, UNICAMP

Doutorado em Educação (UNICAMP) Professor da Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Belmiro Marcos Beloni, UNICENTRO

Mestre em Geografia (UNICENTRO) Técnico em Assuntos Educacionais (UTFPR) e Professor da Rede Estadual de Educação do Estado do Paraná (SEED-PR)

Alessandra Dutra, UNESP

Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa (UNESP) Professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

References

AGÊNCIA DA ONU PARA REFUGIADOS. Dados sobre refúgio no Brasil. Cômite Nacional para os Refugiados (CONARE), 2018.

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos (Dialektik der Aufklärung – Philosophische Fragmente). – 1947.

ARENDT, Hannah. A vida do espírito. Rio de Janeiro (RJ): Civilização Brasileira: 2009.

ARENDT, Hannah. Homens em tempos sombrios. São Paulo: Companhia de Bolso; 2008.

ARENDT, Hannah.. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das Letras; 1999.

BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Metodologia de pesquisa das crenças sobre aprendizagem de línguas: estado da arte. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 1, n. 1, p. 71-92, 2001.

BORTONI, Larissa. Brasil é o país onde mais se assassina homossexuais no mundo. Radio Senado. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/radio/1/noticia/brasil-e-o-pais-que-mais-mata-homossexuais-no-mundo acesso em 24/12/2020 às 16:00

Documentário: Mulheres brasileiras: do ícone midiático à realidade. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WdWjKBzCWO8

NOVAES, Adriana Carvalho. Pensar sem apoios: Hannah Arendt e a vida do espírito como política do pensar. 2017. Tese de Doutorado - Universidade de São Paulo (USP). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas São Paulo.

MOREIRA, Rômulo de Andrade. Atlas da Violência no Brasil – 2019. Disponível em http://www.justificando.com/2019/06/12/atlas-da-violencia-no-brasil-2019/ acesso em 24/11/2020 às 14:52

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Atlas da Violência 2019. Brasília: Rio de Janeiro: São Paulo: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Fórum Brasileiro de Segurança Pública. ISBN 978-85-67450-14-8. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/download/19/atlas-da-violencia-2019. Acesso em 14/12/2020 às 15:00

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Filosofia e Sociologia no Ensino Médio. Disponível em http://portal.mec.gov.br/pet/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/12768-filosofia-e-sociologia-no-ensino-medio-sp-1870990710

MORAIS, Gustavo. Exposição denuncia machismo em letras da música brasileira. Cifraclubnews. Disponível em: https://www.cifraclubnews.com.br/noticias/137163-exposicao-denuncia-machismo-em-letras-da-musica-brasileira-veja-fotos.html

MUNBY, Hugh. A qualitative approach study of a teacher’s beliefs’. Journal of Research in Science Teaching, v. 21, n. 1, p. 27-38, 1984.

NEVES, Marcos Cesar Danhoni. SILVA, Josie Agatha Parrilha da. (Org). Evoluções e Revoluções: o mundo em transição. 2ª edição. Maringá: Massoni, 2010.

NÚCLEO REGIONAL DE EDUCAÇÃO DE GUARAPUAVA. Filosofia da Arte e da Política: uma atividade dos alunos das 3ª Séries, do Ensino Médio, do C.E. Visconde de Guarapuava. Disponível em: http://www.nre.seed.pr.gov.br/modules/noticias/article.php?storyid=19809

NUNAN, David. Research methods in language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.

SIQUEIRA, José Eduardo de. Irreflexão e a banalidade do mal no pensamento de Hannah Arendt. Revista Bioetikos- Centro Universitário São Camilo - 2011;5(4):392-400

Published

2021-04-30

How to Cite

CAMILO, Merielle; DANHONI NEVES, Marcos Cesar; MARCOS BELONI, Belmiro; DUTRA, Alessandra. MUSIC AS A TOOL FOR APPROACHING PHILOSOPHICAL THOUGHT: AN EXPERIMENT IN ADORNO, HORKHEIMER AND ARENDT WITH ADOLESCENTS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 1, p. e020, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e020.id984. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/383. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies