REFLECTIONS ON THE CONCEPTS OF ADOLESCENCE AND YOUTH: AN INTEGRATIVE REVIEW

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n1.e026.id1045

Keywords:

Social-historical perspective, Psychoanalysis, Meaningful practices

Abstract

The concepts of adolescence and youth did not always exist, but were built throughout human history. It is relevant to discuss these definitions and thinking about what adolescence and youth consist, in order to point out ways to build meaningful practices for these audiences. From the guiding question "How does literature in the field of Social Sciences, Humanities and Psychology, in particular, conceptualize adolescence and youth?", the present study is characterized as an integrative literature review - which consists of a synthesis of ideas and concepts from well-defined stages of study selection and evaluation -, with the aim of analyze how the concepts of adolescence and youth have been discussed in the referred fields of academic literature. It was possible to find a predominance of articles based on the social-historical perspective and psychoanalysis, who, although they differ in some respects, point to the need to move away from the purely developmental and naturalizing views. It is concluded that for the construction of meaningful practices for adolescents and young people, it is necessary to have a contextualized look, without ending a predetermined identity, bringing the multiplicities of each subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Larissa Horácio Barbosa-Silva, IFMA

Especialista em Educação Especial/Inclusiva Psicóloga do Instituto Federal do Maranhão (IFMA) Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica

Álvaro Itaúna Schalcher Pereira, IFMA

Doutor em Engenharia e Ciência de Alimentos,  Professor do Instituto Federal do Maranhão (IFMA) Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (IFMA)

Francisco Adelton Alves Ribeiro, IFMA

Doutor em Biotecnologia,  Professor do Instituto Federal do Maranhão (IFMA) Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (IFMA)

References

ANDRADE, Sandra; MEYER, Dagmar. Juventudes, moratória social e gênero: flutuações identitárias e(m) histórias narradas. Curitiba: Educar em Revista, edição especial, n. 1, p. 85-99, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/nspe-1/a07.pdf. Acesso em: 01 jan 2021.

ABERASTURY, Arminda; KNOBEL, Mauricio. A adolescência normal: um enfoque psicanalítico. Porto Alegre: Artmed, 1981.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1981.

AUGUSTO, Maria Helena. Retomada de um legado intelectual: Marialice Foracchi e a sociologia da juventude. Tempo Social, v. 17, n. 2, p. 11-33, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000200002. Acesso em: 01 jan, 2021.

BERTOL, Carolina; SOUZA, Mériti. Transgressões e adolescência: individualismo, autonomia e representações identitárias. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 30, n. 4, p. 824-839, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-98932010000400012&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 01 jan, 2021.

BOCK, Ana. A adolescência como construção social: estudo sobre livros destinados a pais e educadores. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 11, n. 1, p. 63-76, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pee/v11n1/v11n1a07.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.

BOTELHO, Louise; CUNHA, Cristiano; MACEDO, Marcelo. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Revista Gestão e Sociedade, v. 5, n, 11, p. 121-136, 2011. Disponível em: https://www.gestaoesociedade.org/gestaoesociedade/article/view/1220/906. Acesso em: 20 fev. 2021.

BRASIL. Lei 11.129, de 30 de junho de 2005. Institui o Programa Nacional de Inclusão de Jovens – ProJovem; cria o Conselho Nacional da Juventude – CNJ e a Secretaria Nacional de Juventude; altera as Leis nº s 10.683, de 28 de maio de 2003, e 10.429, de 24 de abril de 2002; e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11129.htm. Acesso em 28 dez. 2020.

BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 19 fev. 2021.

BRASIL. Lei 12.852, de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude – SINAJUVE. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12852.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2012.852%2C%20DE%205%20DE%20AGOSTO%20DE%202013.&text=Institui%20o%20Estatuto%20da%20Juventude,Sistema%20Nacional%20de%20Juventude%20%2D%20SINAJUVE. Acesso em: 19 fev. 2021.

COIMBRA, Cecília; BOCCO, Fernanda; NASCIMENTO, Maria Lívia. Subvertendo o conceito de adolescência. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 57, n. 1, p. 2-11, 2005. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/arbp/v57n1/v57n1a02.pdf. Acesso em: 01 jan. 2021.

DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 40-52, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a04.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.

FREITAS, Maria; ABRAMO, Helena; LEÓN, Oscar. Juventude e adolescência no Brasil: referências conceituais. São Paulo: Ação educativa, 2005. Disponível em: http://buscajuventude.ibict.br:8080/jspui/handle/192/212. Acesso em 21 abr. 2021.

GURSKI, Rose; PEREIRA, Marcelo. A experiência e o tempo na passagem da adolescência contemporânea. Revista de Psicologia USP, v. 27, n. 3, p. p. 429-440, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pusp/v27n3/1678-5177-pusp-27-03-00429.pdf. Acesso em: 01 jan. 2021.

LOPES, Leandro; CARVALHO, Denis. Juventude assentada e a identidade vinculada à terra. Psicologia e Sociedade, v. 29, p. 1-10, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/psoc/v29/1807-0310-psoc-29-e159034.pdf. Acesso em: 02 jan. 2021.

MAHEIRIE, Kátia; GROFF, Apoliana.; BUENO, Gabriel; MATTOS, Laura; SILVA, Dâmaris; MÜLLER, Flora. Concepções de juventude e política: Produção acadêmica em periódicos científicos brasileiros (2002 a 2011). Estudos de Psicologia, v. 18, n. 2, p. 335-342, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epsic/v18n2/v18n2a20.pdf. Acesso em: 02 jan. 2021.

MATHEUS, Thiago. Adolescência: conceito adolescente? Pulsional Revista de Psicanálise, n. 179, p. 26-32, 2004. Disponível em: https://gvpesquisa.fgv.br/sites/gvpesquisa.fgv.br/files/arquivos/tiago_c_matheus_adolescencia_conceito_adolescente.pdf. Acesso em: 01 jan. 2021.

NAVES, Flaviana. Interfaces entre a Psicologia Sócio-Histórica e a educação popular com adolescentes. Minas Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 9, n. 1, jan-jun, 2016, p. 32-49. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/gerais/v9n1/v9n1a04.pdf. Acesso em 19 fev. 2021.

OLIVEIRA, Adriano; MACHADO, Márcia. A adolescência e a espetacularização da vida. Psicologia e Sociedade, v. 27, n. 3, p. 529-536, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/psoc/v27n3/1807-0310-psoc-27-03-00529.pdf. Acesso em: 02 jan. 2021.

PAIS, José. A construção sociológica da juventude: alguns contributos. Análise social, v. 25, p. 139-165, 1990. Disponível em: http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/1223033657F3sBS8rp1Yj72MI3.pdf. Acesso em: 22 abr. 2021.

PERALVA, Angelina. O jovem como modelo cultural. Revista Brasileira de Educação, n. 6, p. 15-24, 1997. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE05_6/RBDE05_6_04_ANGELINA_PERALVA.pdf. Acesso em 19 fev. 2021.

ROTHER, Edna. Revisão sistemática x revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, v. 20, n. 2, abr.-jun. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-21002007000200001&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 22 abr. 2021.

ROUDINESCO, Elisabeth; PLON, Michel. Dicionário de Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

SHOEN-FERREIRA, Teresa; AZNAR-FARIAS, Maria; SILVARES, Edwiges. Adolescência através dos séculos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 26, n. 2, p. 227-234, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ptp/v26n2/a04v26n2.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.

TEIXEIRA, Leônia. O sujeito adolescente e a intervenção psicanalítica: notas a partir de um caso clínico. São Paulo: Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, v. 17, n. 3, p. 797-804, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rlpf/v17n3s1/1415-4714-rlpf-17-03-s1-00797.pdf. Acesso em: 02 jan. 2021.

TRANCOSO, Alcimar; OLIVEIRA, Adélia. Produção social, histórica e cultural do conceito de juventudes heterogêneas potencializa ações políticas. Psicologia e Sociedade, v. 26, n. 1, p. 137-147, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/psoc/v26n1/15.pdf. Acesso em: 01 jan. 2021.

TRAVERSO-YÉPEZ, Martha; PINHEIRO, Verônica. Socialização de gênero e adolescência. Florianópolis: Estudos Feministas, v. 13, n. 1, p. 147-162, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ref/v13n1/a10v13n1.pdf. Acesso em 02 jan. 2021.

VIOLA, Daniela. A relação entre conceito e objeto na obra de Lacan e uma hipótese sobre a adolescência. Rio de Janeiro: Revista Ágora, v. 23, n. 1, p. 51-62, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/agora/v22n1/1809-4414-agora-22-01-51.pdf. Acesso em: 01 jan. 2021.

Published

2021-04-30

How to Cite

BARBOSA-SILVA, Larissa Horácio; SCHALCHER PEREIRA, Álvaro Itaúna; ADELTON ALVES RIBEIRO, Francisco. REFLECTIONS ON THE CONCEPTS OF ADOLESCENCE AND YOUTH: AN INTEGRATIVE REVIEW. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 1, p. e026, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e026.id1045. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/389. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies