ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1841-1864.id831

Keywords:

Chemistry Degree, Teacher Actions, Supervised Internship, Micro-teaching, Autoscopy

Abstract

In this article we present the results of a research that analyzes the perspective of teaching the learning of the Chemistry degree and the effects of the intervention of the teacher actions of a future chemistry teacher in simulated classes. For data collection, all activities carried out by the licensee, from the regency in the classroom, through micro-teaching situations followed by a posterior analysis of the recorded classes, a procedure called autoscopy. We organize as transcriptions of the classes and interpret such transcriptions, according to the procedures of the Discursive Textual Analysis, assuming, for the identification of the actions, a set of a priori categories and a set of emerging subcategories. The mandatory procedure identifies changes in actions, we observe variations in the number of actions related to each of these subcategories, which leads us to an advocate of performing autoscopies and micro-teaching as a possibility of alteration / changes in the teaching perspective and in the licensee’s actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Wilson Carvalho, UEL

Mestre em Ensino de Ciências e Educação em Matemática (UEL) Professor da Secretaria do Estado do Paraná (SEED)

Enio de Lorena Stanzani, UTFPR

Doutor em Educação para a Ciência (Unesp) Professor da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Marinez Meneghello Passos, UEL

Doutora em Educação para a Ciência (Unesp) Professora Sênior da Universidade Estadual de Londrina (UEL) Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Educação Matemática (UEL)

Álvaro Lorencini Júnior, USP

Doutorado em Educação (USP) Professor da Universidade Estadual de Londrina (UEL) Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (UEL)

References

ALARCÃO, Isabel. Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996.

ANDRADE, Edelaine Cristina. Um estudo das ações de professores de matemática em sala de aula. 2016. 186f. Londrina: Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.

ARRIGO, Viviane; LORENCINI JÚNIOR, Álvaro; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias. A autoscopia bifásica integrada ao microensino: uma estratégia de intervenção reflexiva na formação de professores de química. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 22, n. 1, p. 1-22, 2017. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p01

BEHRENS, Marilda Aparecida. A prática pedagógica e o desafio do paradigma emergente. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 80, n. 196, p. 383-403, 1999. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.80i196.977

CARVALHO, Anna Maria Pessoa; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

CARVALHO, Wilson. Estudo da intervenção do professor formador nas ações dos licenciandos em Química. 2019. 162f. Londrina: Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.

FERNÁNDEZ, Maria Lorelei. Investigating how and what prospective teachers learn through microteaching lesson study. Teaching and Teacher Education, Miami, n. 26, p. 351-362, 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.09.012

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MALDANER, Otavio Aloisio. A formação inicial e continuada de professores de Química: formando professores/pesquisadores. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2006.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Unijuí, 2011.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2017.

POZO, Juan Ignacio. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SACRISTÁN, Jose Gimeno; GOMEZ, Angel Inácio Pérez. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SADALLA, Ana Maria Falcão de Aragão; LAROCCA, Priscila. Autoscopia: um procedimento de pesquisa e de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 419-433, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000300003

SCHÖN, Donald Alan. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010

Published

2020-12-30

How to Cite

CARVALHO, Wilson; LORENA STANZANI, Enio de; MENEGHELLO PASSOS, Marinez; LORENCINI JÚNIOR, Álvaro. ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 1841–1864, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1841-1864.id831. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/402. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies