IMAGE AND GESTURE IN COLLECTIVE TEACHING OF SWEET FLUTE: MULTIPLE CONTENTS IN ARTS DISCIPLINE

Authors

DOI:

10.23926/rpd.v2i1.36

Keywords:

Musical genres, Rhythmic, Sweet flute

Abstract

This text discusses the teaching of the sweet flute, with a method previously designed for the initial grades of elementary school. In general, this practice has occurred in courses developed over a period of 12 to 18 months in various institutions and teaching projects under different socio-cultural contexts. A posteriori, it was noticed that the concepts and reflections could be extended and developed for age groups from childhood to youth. As for theoretical framework, we propose some considerations from Keith Swanwick (1979; 1994) and Howard Gardner (1975; 1985; [1994]) and, finally, some authors’ interpretations on Jean Piaget's concept of social subject, with some contributions from his genetic psychology. Methodology was linked to visual supports to concatenate theoretical and experiential contents in four topics with regard to continuous practices of the discipline – Art History, rhythmics, musical genres and sweet flute – which would occur in situ from the reality and the challenges of classrooms composed of technical secondary education students in a Federal Institute of Mato Grosso campus. Hypothetically, this could take place in any of the Brazilian Federal Institutes campi.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Edson Hansen Sant’Ana , IFMT

Mestre em Música (UnB). Graduado em Música (UNICAMP). Doutorando em Música (UNESP). Professor na disciplina de Artes no campus Juína-MT (IFMT)

References

BECKER, Fernando. O que é construtivismo? Desenvolvimento e aprendizagem sob o enfoque da Psicologia II. PEAD 2009/1. UFGRS, 2009.

BRASIL. Lei federal n.º 11.769/2008, de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da Educação, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino da música na educação básica. Presidência da República, Casa Civil. Brasília: Diário Oficial da União, 2008.

BRASIL. Lei federal n.º 13.278/2016, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6o do art. 26 da Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Presidência da República, Casa Civil. Brasília: Diário Oficial da União, 2016.

COELHO, Tiago da Silva. A imagem e o ensino de História em tempos visuais. Revista PerCursos. Florianópolis, v.13, n.º 2, pp. 189-199, jul.-dez. 2012.

GALIZIA, Fernando Stanzione. Educação musical nas escolas de ensino fundamental e médio: considerando as vivências musicais dos alunos e as tecnologias digitais. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 21 p. 76-83, 2009.

GARDNER, Howard. The Shattered Mind. New York: Knopf, 1975.

GARDNER, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. London: Paladin, 1985.

GARDNER, Howard. Estruturas da mente: a Teoria das Múltiplas Inteligências. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

LOURENÇO FILHO, Manuel Bergstrom. Introdução ao estudo da Escola Nova. 13. ed. São Paulo: 15 Edições Melhoramentos, 1978.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros Curriculares Nacionais - Ensino Médio. Área de Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica/MEC, 1999.

NEDER, Álvaro. Música de Consumo: a repressão do desejo como instrumento de dominação. 1999. Disponível em: < http://www.samba-choro.com.br/s-c/tribuna/samba-choro.9905/1492.html > Acesso em: 5 jul. 2013.

OLIVEIRA, Anabela; SALGUEIRO, Elisabete; TAVARES, Cacilda. A teoria das inteligências múltiplas, 04 de Novembro de 2012. Disponível em: < http://crticpombal.blogspot.com.br/2012/11/a-teoria-das-inteligencia-multiplas.html> Acesso em: 05 jul. 2013.

PIAGET, Jean. Problemas de psicologia genética. Rio de Janeiro: Forense, 1973.

PIAGET, Jean. Ensaio de lógica operatória. 1ª. ed. 1949. Trad. M. A. V. de Almeida. Porto Alegre: EDUSP/Globo, 1976.

PIAGET, Jean. A equilibração das estruturas cognitivas: problema central do desenvolvimento. (ed. 1975). Trad. M. M. dos S. Penna. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

PIAGET, Jean. Fazer e compreender. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

POZOLLI, Heitor. Guia Teórico-Prático (I e II partes). São Paulo: Editora Ricordi, 1978.

PROENÇA, Graça. História da Arte. 17a. edição. São Paulo: Editora Ática, 2010.

STREHL, Letícia. Teoria das múltiplas inteligências de Howard Gardner: breve resenha e reflexões críticas. 2000. Disponível em:< http://chasqueweb.ufrgs.br/~leticiastrehl/HowardGardner.pdf > Acesso em: 7 jul. 2013.

SWANWICK, Keith. A basis for Music Education. London: Routledge, 1979.

SWANWICK, Keith. Musical knowledge: intuition, analysis and music education. London: Routledge, 1994.

SWANWICK, Keith. Ensinando Música Musicalmente. São Paulo: Moderna, 2003.

WRIGHT-CARR, David Charles. Embodied cognition and aesthetic experience: a bibliography. 2017. Disponível em: < https://www.researchgate.net/publication/312320657_Embodied_cognition_and_aesthetic_experience_a_bibliography> Acesso em: 24 fev. 2017.

VASCONCELOS, Mário Sérgio. A difusão das ideias de Piaget no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo e Editora, 1996.

Published

2017-07-08

How to Cite

HANSEN SANT’ANA , Edson. IMAGE AND GESTURE IN COLLECTIVE TEACHING OF SWEET FLUTE: MULTIPLE CONTENTS IN ARTS DISCIPLINE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 1, p. 13–30, 2017. DOI: 10.23926/rpd.v2i1.36. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/641. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies