Student and teaching conceptions about the origin and evolution of life in state schools in Rolim de Moura, Rondônia
DOI:
10.23926/RPD.2024.v9.e24035.id937Keywords:
Biology, Knowledge, TeachingAbstract
Since evolution is a challenging and controversial topic for both students and biology teachers, there is a rejection or difficulty in understanding its basic concepts. This study sought to identify and discuss the conceptions of 93 high school students and seven biology teachers about the origin and evolution of life. For this purpose, semi-structured interviews (questionnaires) were used. The results indicate that 72% of the students believe in the religious conception to explain the origin of life and, regarding the process of biological evolution, only 32.2% present scientifically accepted arguments. Among the teachers, distortions were observed regarding the definition of biological evolution. In this context, the results may show that the lack of mastery of concepts essential to evolution by the teachers has led to the non-acceptance of scientific knowledge by the students.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison. A evolução como tema central e unificador no ensino de biologia: questões históricas e filosóficas. Filosofia e História da Biologia, v. 14, n. 2: 229-250, 2019.
ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison. Concepções equivocadas sobre evolução biológica: um estudo comparativo entre graduandos em ciências biológicas e pós-graduandos. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 2, p. 332-346, 2020. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p332
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria Nacional de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, vol. 2, 2006. 140 p.
BULLA, Marcelo Erdmann; MEGLHIORATTI, Fernanda Aparecida. Controvérsias científicas na construção do conhecimento biológico: investigando um curso de formação continuada de professores referente à evolução biológica humana. Investigações em Ensino de Ciências, v. 21, n. 2, p. 1, 2016. Disponível em: <https://ienci.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/285>. Acesso em: 14 fev. 2017.
CAMPOS, Maria Cristina da Cunha; NIGRO, Rogério Gonçalves. Didática de Ciências: o ensino-aprendizagem como investigação. São Paulo: FTD, 1999.
CARNEIRO, Ana Paula Netto. A evolução biológica aos olhos de professores não licenciados. Dissertação (Mestrado em Educação Cientifica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis – SC, 2004.
CASTRO, Natiane Bonani Lopes de; AUGUSTO, Thais Gimenez da Silva. Análise dos trabalhos sobre o ensino de evolução biológica publicados nos anais do VI ENPEC. In: MORTIMER, Eduardo Fleury (Org), Anais Eletrônicos do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Florianópolis – SC. ABRAPEC, 2009. Disponível em: <http://www.fae.ufmg.br/abrapec>. Acesso em: 6 ago. 2011.
CERQUEIRA, Andrea Vianna; COSTA, Gláucio Souza; FALCÃO, Eliane Brígida Morais. Origem do ser humano: visões e opções de dois grupos de estudantes do ensino médio. In: MORTIMER, Eduardo Fleury (Org), Anais Eletrônicos do VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Florianópolis – SC. ABRAPEC, 2007. Disponível em: <http://www.fae.ufmg.br/abrapec>. Acesso em: 6 ago. 2011.
CHAVES, Silvia Nogueira. Evolução de idéias e idéias de evolução. Dissertação (Mestrado em Educação na Área de Concentração: Metodologia do Ensino) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. Campinas – SP, 1993. 119 f.
COIMBRA, Roberta Lipp; SILVA, Juliana da. Ensino de evolução biológica e a necessidade de formação continuada. In: MORTIMER, Eduardo Fleury (Org), Anais Eletrônicos do VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Florianópolis – SC. ABRAPEC, 2007. Disponível em: <http://www.fae.ufmg.br/abrapec>. Acesso em: 6 ago. 2011.
CORRÊA, André Luis. História e filosofia da biologia na formação inicial de professores: reflexões sobre o conceito da evolução biológica. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciências): Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2010. 148 p.
COSTA, Leandro de Oliveira; MELO, Paula Leite da Cunha; TEIXEIRA, Flávio Martins. Reflexões acerca das diferentes visões de alunos do ensino médio sobre a origem da diversidade biológica. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 1, p. 115-128, 2011. Disponível em: < http://educa.fcc.org.br//scielo.php?pid=S1516-73132011000100008&script=sci_abstract>. Acesso em: 03 set. 2011.
MAYR, Ernst. O que é evolução. Tradução de Ronaldo Sergio de Biasi e Sergio Coutinho de Biasi. Rio de Janeiro: Rocco, 2009. 342 p.
NOBRE, Suelen Bomfim; LOPES, Leticia Azambuja; FARIAS, Maria Eloisa. Ensino de biologia evolutiva (bio-evo): concepções de professores pós-graduandos em ensino de ciências. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 9, n.1, p. 88-102, 2018. https://doi.org/10.26843/rencima.v9i1.1376
OLEQUES, Luciane Carvalho; BARTHOLOMEI-SANTOS, Marlise Ladvocat; BOER, Noemi. Evolução biológica: percepções de professores de biologia. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 10, n. 2, p. 243-263, 2011. Disponível em: < http://www.saum.uvigo.es/reec>. Acesso em 17 set. 2011.
OLIVEIRA, Graciela da Silva. Aceitação/rejeição da Evolução Biológica: atitudes de alunos da Educação Básica. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
OLIVEIRA, Graciela da Silva; BIZZO, Nelio. Evolução biológica e os estudantes brasileiros: conhecimento e aceitação. Investigações em Ensino de Ciências, v. 20, n. 2: 161-185, 2015.
PORTO, Paulo Roberto de Araujo; FALCÃO, Eliane Brigida Morais. Teorias da origem e evolução da vida: dilemas e desafios no ensino médio. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 3: 13-30, 2010. https://doi.org/10.1590/1983-21172010120302
PORTO, Paulo Roberto de Araújo; CERQUEIRA, Andrea Vianna; FALCÃO, Eliane Brígida Morais. As concepções científicas e religiosas de estudantes da 1ª série do Ensino Médio acerca da origem dos seres vivos e dos seres humanos. Anais Eletrônicos do VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Florianópolis – SC. ABRAPEC, 2007. Disponível em: <http://www.fae.ufmg.br/abrapec>. Acesso em: 6 ago. 2011.
RIBEIRO JUNIOR, Manoel Cícero Ribeiro; KORNDÕRFER, Carla Ledi; ARAGÃO, Janaina Aragão; MARTINS, José Geovânio Buenos Aires; HOLANDA, Jeisy dos Santos; FIGUEIRÊDO, Luciano Silva. Evolução biológica e criacionismo: vivência e discussão entre alunos do ensino médio. Research, Society and Development, v. 9, n. 7: e16973640, 2020. https://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.3640
SILVA, Caio Samuel Franciscati; LAVAGNINI, Taís Carmona; OLIVEIRA, Rosemary Rodrigues. Concepções de alunos do 3° ano do ensino médio de uma escola pública de Jaboticabal – SP a respeito de evolução biológica. In: MORTIMER, Eduardo Fleury (Org), Anais Eletrônicos do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Florianópolis – SC. ABRAPEC, 2009. Disponível em:
<http://www.fae.ufmg.br/abrapec>. Acesso em: 6 ago. 2011.
STAUB, Tatiane; STRIEDER, Dulce Maria; MEGLHIORATTI, Fernanda Aparecida. Análise da controvérsia entre Evolução Biológica e crenças pessoais em docentes de um curso de Ciências Biológica. Revista Eletrônica de Investigación em Educacíon en Ciencias, v. 10, n. 2, p. 20-35, 2015. Disponível em: <http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1850-66662015000200003&script=sci_arttext> Acesso em: 10 mai. 2019.
SUPULVEDA, Claudia; EL-HANI, Charbel Nino. Quando visões de mundo se encontram: Religião e ciência na trajetória de formação de alunos protestantes de uma licenciatura em Ciências Biológicas. Revista Investigações em Ensino de Ciências, v. 9, n. 2, p. 137-175, 2004. Disponível em: < http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/Ciencias/Artigos/sepulveda.pdf>. Acesso em: 8 abr. 2018.
TAVARES, Marina de Lima; MORTIMER, Eduardo Fleury; EL-HANI, Charbel Niño. Argumentação em salas de aula de biologia sobre a teoria sintética da evolução. 12 p. In: MORTIMER, Eduardo Fleury (Org), Anais Eletrônicos do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Florianópolis – SC. ABRAPEC, 2009. Disponível em: <http://www.fae.ufmg.br/abrapec>. Acesso em: 6 ago. 2011.
ZAMBERLAN, Edmara Silvana Jóia; SILVA, Marcos Rodrigues da. O evolucionismo como princípio organizador da Biologia. Revista Temas & Matizes, v. 8, n. 15, p. 27-41, 2000. https://doi.org/10.48075/rtm.v8i15.3904
ZAMBERLAN, Edmara Silvana Joia; SILVA, Marcos Rodrigues. O ensino de evolução biológica e sua abordagem em livros didáticos. Educação & Realidade, v. 37, n. 1: 187-212, 2012. https://doi.org/10.1590/2175-623613967
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.