TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e030.id1039

Keywords:

Teacher training, Teaching internship, Formative path

Abstract

Teaching internship in the doctorate is part of the continuous training of teachers who work in undergraduate courses. This text is motivated by the following problematic question: what training itineraries are possible thanks to the teaching internship for REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics) doctoral students? It aims to reflect on the formative path taken in the teaching internship at REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics). It is a descriptive, qualitative and reflective work. Data was collected through observations and conversation circles during classes, planning meetings and school visits. Among the results, we highlight the contributions to the design of the research project, considering the incorporated concepts, the approach with the object of study and the articulation with the thesis. We conclude that teaching internship is a field of knowledge that brings together and articulates the multiple experiences that are part of teachers’ life and teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kelly Almeida de Oliveira, UFMA

Mestrado em Cultura e Sociedade (UFMA) Professora na Universidade Federal do Maranhão (UFMA) Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM/REAMEC)

Idemar Vizolli, UFPR

Doutorado em Educação (UFPR) Professor na Universidade Federal do Tocantins (UFT) Docente dos Programas de Pós-graduação em Educação (UFT), em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM/REAMEC) e em Educação na Amazônia (EDUCANORTE)

José Vicente de Souza Aguiar, UFRGS

Doutorado em Educação (UFRGS) Professor na Universidade do Estado do Amazonas/campus Manaus (UEA) Docente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ensino de Ciências, em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM/REAMEC) e em Educação na Amazônia (EDUCANORTE)

References

APCN apresentado à CAPES para a criação do PPGECEM / REAMEC. Cuiabá, 2008. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria n° 76, de 14 de abril de 2010. Regulamenta o Programa de Demanda Social dos programas de pós-graduação do país. Brasília, 2010.

ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. 4ª. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1991. — (Os pensadores; v. 2).

ARROYO, Miguel. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In. SOARES, Leôncio. GIOVANETTI, Maria Amélia. GOMES, Nilma Lino. (Orgs.). Diálogos na Educação de Jovens e adultos. 4ª. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

ARRUTI, José Maurício Andion. Conceitos, normas e números: uma introdução à Educação Escolar Quilombola. Revista Contemporânea de Educação, vol. 12, n. 23, p. 107-142, jan/abr de 2017. https://doi.org/10.20500/rce.v12i23.3454 DOI: https://doi.org/10.20500/rce.v12i23.3454

BACK, Rainri. Por uma concepção filosófica da educação. Educ. Pesqui., v. 45, p. 1-15, 2019. http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201945205293 DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945205293

CAVALCANTI, Alberes. MARTINES, Elizabeth Antonia Leonel de Moraes. A formação doutoral em educação: repensando o estágio de docência para professores e professoras experientes. Revista REAMEC, v. 6, n. 1, p. 28-42, 2018. http://10.26571/REAMEC.a2018.v6.n1.p28-42.i5877 DOI: https://doi.org/10.26571/REAMEC.a2018.v6.n1.p28-42.i5877

CORAZZA, Sandra Mara. Contribuições de Deleuze e Guattari para as pesquisas em educação. Revista Digital do LAV, ano V, n. 08, p. 1-19, mar de 2012. https://doi.org/10.5902/198373485298 DOI: https://doi.org/10.5902/198373485298

CORREIA, Marcos Antonio. Ponderações reflexivas sobre a contribuição da fenomenologia à geografia cultural. R. RA ́E GA, n. 11, p. 67-75, 2006. Disponível em https://revistas.ufpr.br/raega/article/view/7749. Acesso em: 22 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.5380/raega.v11i0.7749

CRESWELL, John. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3ª. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DARSIE, Marta Maria Pontin. Programa de Pós-Graduação – Doutorado em Educação em Ciências e Matemática – PPGECEM – da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática – REAMEC. Revista de Educação Pública, v. 20, n. 43, p. 357- 377, maio/ago. 2011. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/310/278. Acesso em: 01 dez. 2020.

DESGAGNÉ, Serge. O conceito de pesquisa colaborativa: a ideia de uma aproximação entre pesquisadores universitários e professores práticos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 29, n. 15, p. 7-35, maio/ago. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4443. Acesso em: 01 dez. 2020.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Centauro, 2001.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 5ª. ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Universitária São Francisco, 2003.

GALLO, Sílvio. Modernidade/pósmodernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.3, p. 551-565, set./dez. 2006. https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000300009 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000300009

GIACOIA, Oswaldo. O poder dos afetos em Spinoza. Amaury Pacheco. Youtube, 2017. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=uzewsSYJiVc&t=228s. Acesso em: 01 set. 2020.

MARTINS, André. O conhecimento como o maior dos afetos. Café Filosófico CPFL. Youtube, 2017. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=meuiDdg_LiI. Acesso em: 01 set. 2020.

MERLEAU-PONY, Maurice. O visível e o invisível. 4ª. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2003.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

MORAES, Luana Celina Lemos de. Normas aplicáveis ao ensino remoto: uma análise das Portarias nº 343 e 345 do Ministério da Educação à luz do direito brasileiro. In: PAIVA JÚNIOR, Francisco Pessoa de (Org.). Ensino Remoto em debate. Belém: RFB Editora, 2020, p. 45-56. https://doi.org/10.46898/rfb.9786558890607 DOI: https://doi.org/10.46898/rfb.9786558890607.3

MUZINATTI, João Luis. Conjugando o verbo aprender. Café Filosófico CPFL. Youtube, 2012. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=OkNfbivm-x0. Acesso em: 08 set. 2020.

NOVIKOFF, Cristina. CAVALCANTI, Marcus Alexandre de Pádua. Pensar a potência dos afetos na e para a educação. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 20, n. 2, p. 88-107, set./dez. 2015. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/3442. Acesso em: 15 de agosto de 2020.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis Pedagógica, PPGEDUC, Universidade Federal de Goiás, Vol. 3, Nº. 3 e 4, p.5-24, 2006. https://doi.org/10.5216/rpp.v3i3e4.10542 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v3i3e4.10542

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americana. Buenos Aires: Clacso: 2005. p. 227-278.

RIBEIRO, Renato Janine. A Ética ou o fim do Mundo. Organicom. Ano 5. n. 8, p. 161-169, 2008. https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2008.138975 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2008.138975

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes”. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENEZES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina: 2009. p. 23 -72.

SANTOS, Wilson Luiz Pereira dos. SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em Química: compromisso com a cidadania. Porto Alegre: UNIJUI, 4ª ed., 2010.

SILVA, Franklin Leopoldo e. A Ética necessária: responsabilidade e solidariedade. Café Filosófico CPFL. Youtube, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dFRMFAgBLpQ. Acesso em: 10 ago. 2020.

SILVA, Franklin Leopoldo e. Quem somos nós. Casa do saber: Quem somos nós. Youtube, 2016. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=dFRMFAgBLpQ. Acesso em: 08 set. 2020.

SPINOZA, Benedictus de. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia. Codó, 2018.

Published

2021-08-31

How to Cite

OLIVEIRA, Kelly Almeida de; VIZOLLI, Idemar; SOUZA AGUIAR, José Vicente de. TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e030, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e030.id1039. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/316. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies