A SYSTEMATIC REVIEW OF THE LITERATURE ON SOME RESEARCHES IN THE SCIENCE AND ART INTERFACE

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n1.e007.id987

Keywords:

Science, Art, Systematic review

Abstract

The aim of this research is to analyze the literature of scientific articles in Portuguese containing the intersection of science and art, called Sci-Art. We seek a rapprochement, convergence or even intersection between art and science, focusing on the field's contributions to education and teaching. It proceeds through a systematic search of the literature in the Portal of Periodicals CAPES. As a result, 26 articles were cataloged, embracing Latin American and European publications. The survey shows that the field is on the rise and has been gaining space in research centers and journals.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Raphael Alves Feitosa, UFC

Doutorado em Educação (UFC) Professor da Universidade Federal do Ceará (UFC) Docente do Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM/UFC) e Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA/UFC)

References

ABBOTT, Alison; RUTHERFORD, Adam. Editorial. Nature, Londres, n. 434, p. 293, 2005. Disponível em: <https://doi.org/10.1038/434293a>. Acesso em: 07 nov. 2020.

AGOSTINHO, Marta; CASALEIRO, Pedro. Ciência e arte, SciArt: museus, laboratórios, cientistas e artistas. MIDAS - Museus e estudos interdisciplinares, Porto, v. 5, 2015. Disponível em: <http://journals.openedition.org/midas/829>. Acesso em: 19 jan. 2021.

ALBERTIN, Petronella J. Arte e ciência no Brasil holandês Theatri Rerum Naturalium Brasiliae: um estudo dos desenhos. Revista Brasileira de Zoologia, Curitiba, v. 3, n. 5, p. 249-326, 1986. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-81751986000100001>. Acesso em: 19 jan. 2021.

ALMEIDA, Elenara Chaves Edler de; GUIMARÃES, Jorge Almeida; ALVES, Isabel Teresa Gama. Dez anos do Portal de Periódicos da Capes: histórico, evolução e utilização. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília-DF, v. 7, n. 13, p. 218 - 246, 30 nov. 2010. Disponível em: <https://doi.org/10.21713/2358-2332.2010.v7.194>. Acesso em: 07 nov. 2020.

ANDRADE, Rodrigo Ronelli Duarte; NASCIMENTO, Robson de Sousa; GERMANO, Marcelo Gomes. Influências da Física moderna na obra de Salvador Dalí. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 3, p. 400-423, 2007. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5165676>. Acesso em: 07 nov. 2020.

ATALAY, Bulent. Math and the Mona Lisa: The Art and Science of Leonardo da Vinci. Washington: Smithsonian Books, 2014.

CARVALHO, Taina de Araújo; REIS, José Claudio. Diálogos entre Ciência e Arte: Uma leitura a partir da obra de Remedios Varo para um Ensino sobre as Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 37, n. 1, p. 173-196, abr. 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p173>. Acesso em: 19 jan. 2021.

CENDON, Beatriz Valadares; RIBEIRO, Nádia Ameno. Análise da literatura acadêmica sobre o Portal Periódico Capes. Revista Brasileira de Inovação, João Pessoa, v.18, n. 2, p. 157-178, maio/ago. 2008. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8648960>. Acesso em: 4 nov. 2020.

CLARKE, Mike; CHALMERS, Iain. Reflections on the history of systematic reviews. BMJ Evidence-Based Medicine, [S.l.], n. 23, p. 121-122, 2018. Disponível em: <https://ebm.bmj.com/content/23/4/121>. Acesso em: 07 nov. 2020.

CLARKE, Jene. What is a systematic review? Evidence-Based Nursing, Milton Keynes-UK, n. 14, p. 64, 2011. Disponível em: <https://ebn.bmj.com/content/14/3/64>. Acesso em: 07 nov. 2020.

CORDEIRO, Alexander Magno; OLIVEIRA, Glória Maria de; RENTERÍA, Juan Miguel; GUIMARÃES, Carlos Alberto. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, Rio de Janeiro, v. 34, n. 6, p. 428-431, 2007. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0100-69912007000600012>. Acesso em: 4 nov. 2020.

CORNELL UNIVERSITY LIBRARY, Ithaca, NYA. Guide to Conducting Systematic Reviews: Steps in a Systematic Review. Disponível em: <https://guides.library.cornell.edu/systematic_reviews>. Acesso em: 4 nov. 2020.

CORREA, Cynthia Harumi Watanabe; CRESPO, Isabel Merlo; STUMPF, Ida Regina Chitto; CAREGNATO, Sonia Elisa. Portal de Periódicos da CAPES: um misto de solução financeira e inovação. Revista Brasileira de Inovação, Campinas, v. 7, n. 1, p. 127-145, 2009. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/index.php/pbcib/article/view/5319>. Acesso em: 4 nov. 2020.

CORSINO, Patrícia. Entre Ciência, Arte e Vida: a didática como ato responsivo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 399-419, 2015. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/2175-623646089>. Acesso em: 4 nov. 2020.

DIAS, Léa Costa Santana. O consórcio da ciência e da arte enquanto projeto estético norteador d’Os Sertões, de Euclides da Cunha. A Cor das Letras-UEFS, Feira de Santana-BA, n. 10, p. 133-147, 2009. Disponível em: <http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/1527>. Acesso em: 4 nov. 2020.

EISNER, Elliot W. What can Education learn from the Arts about the practice of education? International Journal of Education & the Arts, [S.l.], v. 5, n. 4, p. 1–13, 2004. Disponível em: <http://www.ijea.org/v5n4/>. Acesso em: 4 nov. 2020.

ELDRED, Sheila M. Art–science collaborations: Change of perspective. Nature, Londres, n. 537, p. 125–126, 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.1038/nj7618-125a>. Acesso em: 4 nov. 2020.

FEITOSA, Raphael Alves. New public policy for teacher training in Brazil: Vincent van Gogh as an inspiration for the action of the Pedagogical Residency program? Policy Futures in Education, Londres, v. 19, n. 1, p. 28-43, First Published, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.1177/1478210320940129>. Acesso em: 19 jan. 2021.

FERREIRA, Francisco Romão. Ciência e arte: investigações sobre identidades, diferenças e diálogos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 261-280, 2010. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000100005>. Acesso em: 4 nov. 2020.

FERREIRA, Sueli Mara Soares Pinto; MARTINEZ, Maria Laura.; GALINDO, Marcos. Estudo de usabilidade do Portal de Periódicos da Capes: análise de perfil do usuário discente da UFPE. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília-DF, v. 8, n. 15, p. 61 - 107, 2011. Disponível em: <https://doi.org/10.21713/2358-2332.2011.v8.211>. Acesso em: 04 nov. 2020.

FONSECA, Fabíola Fonseca; AGRELI, João; SOUSA, Rosemário; CARVALHO, Alexandre. Manual de como fazer sua mosca transgênica: primeiro livro de artista que só contém verdades. Uberlândia: Editora da UFU, 2019.

GARFIELD, Eugene. Art and Science. Part 1, The Art- Science Connection. Current Contents, [S.l.], n. 8, p. 54-61, 1989. Disponível em: <http://www.garfield.library.upenn.edu/essays/v12p054y1989.pdf>. Acesso em: 07 nov. 2020.

GUIMARAES, Manoel Luiz Salgado. História e natureza em von Martius: esquadrinhando o Brasil para construir a nação. História, ciência, saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 391-413, 2000. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702000000300008>. Acesso em: 19 jan. 2021.

HOCH, Michael; ALEXOPOULOS, Angelos; PREECE, Stephen; STORR, Mick; PETRILLI, Achille. Art@CMS SciArt Workshops. PoS ICHEP2016, n. 1184, p. 1-6, 2017. Disponível em: <https://inspirehep.net/literature/1597654>. Acesso em: 07 nov. 2020.

IANNI, Octavio. Variações sobre arte e ciência. Tempo Social, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 7-23, 2004. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0103-20702004000100001>. Acesso em: 19 jan. 2021.

ILLINGWORTH, Sam; GRIFFITHS, Dave. SciArt: Teaching Across the Interface. EOS: Earth and Space Science News, American Geophysical Union, 29 Jan. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1029/2019EO114633>. Acesso em: 07 nov. 2020.

KAMPFF, Adam R; MEYLER, Sam; PORTEIRO, Tiago. Cartografar a identidade corporal - Diálogo entre arte, pedagogia e ciência Ferramentas audiovisuais (primeiro passo). Urdimento, Florianópolis-SC, v. 02, n. 19, p. 33-40, 2012. Disponível em: <https://doi.org/10.5965/1414573102192012033>. Acesso em: 07 nov. 2020.

KURY, Lorelai. Viajantes-naturalistas no Brasil oitocentista: experiência, relato e imagem. História, ciência, saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 8, supl. p. 863-880, 2001. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702001000500004>. Acesso em: 07 nov. 2020.

LOPES, Thelma. Luz, arte, ciência... ação!. História, ciência, saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 12, supl., p. 401-418, 2005. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702005000400021>. Acesso em: 19 jan. 2021.

MASSARANI, Luisa; MOREIRA, Ildeu de Castro; ALMEIDA, Carla. Para que um diálogo entre ciência e arte?. História, ciência, saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 13, supl. p. 7-10, 2006. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702006000500001>. Acesso em: 19 jan. 2021.

MENDONÇA, Fernando Vilhena de. Ilustração Científica: A Arte de Explicar a Ciência e o Conhecimento. Gazeta Médica, [S.l.], v. 3, n. 4, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.29315/gm.v3i4.52>. Acesso em: 19 jan. 2021.

NORONHA, Ana; PRAÇA, Gonçalo. Programa Rede de Residências: Experimentação Arte, Ciência e Tecnologia. MIDAS - Museus e estudos interdisciplinares, Porto, v. 5, 2015. Disponível em: <http://journals.openedition.org/midas/902>. Acesso em: 19 jan. 2021.

OKOLI, Chitu. Guia para realizar uma revisão sistemática da literatura. eaD em Foco, Rio de Janeiro-RJ, v. 9, n. 1, e748, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.748>. Acesso em: 07 nov. 2020.

OLIVEIRA, Cristina Barros. A relação entre arte e ciência na bioarte: estudo do caso da obra Nature? (1999-2000) de Marta de Menezes. MIDAS - Museus e estudos interdisciplinares, Porto, v. 5, 2015. Disponível em: <http://journals.openedition.org/midas/869>. Acesso em: 19 jan. 2021.

OLIVEIRA, Ricardo Lourenço de; CONDURU, Roberto. Nas frestas entre a ciência e a arte: uma série de ilustrações de barbeiros do Instituto Oswaldo Cruz. História, ciência, saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 335-384, 2004. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702004000200007>. Acesso em: 19 jan. 2021.

PACHANE, Graziela Giusti. Um diálogo possível entre arte e ciência: a literatura nas aulas de metodologia de pesquisa. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v.8, n.1, p.90-105, dez. 2006. Disponível em: <https://doi.org/10.20396/etd.v8i1.1110>. Acesso em: 19 jan. 2021.

PALMA, Carlos. Arte e ciência no palco. História, ciência, saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 13, supl., p. 233-246, 2006. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702006000500014>. Acesso em: 19 jan. 2021.

PATACA, Ermelinda. Arte e ciência na Amazônia no século XVIII: o Prospecto da Vila de Cametá. Caiana - Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA), Ciudad Autónoma de Buenos Aires, n. 5, p. 62-79, 2014. Disponível em: <http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_2.php&obj=156&vol=5>. Acesso em: 19 jan. 2021.

PEREIRA, Nathaskia Silva, ITO, Mieko Nagata , NAKAGAKI, Jelly Makoto; CARVALHO, Machado de Carvalho. Ilustração científica: os caminhos entre a Arte e a Ciência. RealizAção, Dourados, v. 4, n. 7, p. 111-119, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.30612/re-ufgd.v4i7.7255>. Acesso em: 19 jan. 2021.

REIS, José Cláudio; GUERRA, Andreia; BRAGA, Marco. Ciência e arte: relações improváveis?. História, ciência, saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 13, supl., p. 71-87, 2006. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702006000500005>. Acesso em: 19 jan. 2021.

ROBERTS, Keith. Art and science: Sci-Art: what are the problems?. Biochem (Lond), v. 28, n. 6, p. 7–11, 2006. Disponível em: <https://doi.org/10.1042/BIO02806007>. Acesso em: 04 nov. 2020.

SAMPAIO, Rosana F.; MANCINI, M.C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de fisioterapia, São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, 2007. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013>. Acesso em: 04 nov. 2020.

SLESINGEROVA, Eva. BioArt a SciArt. Proplétání věcí, těl a technologií/ BioArt and SciArt: Entanglements of Things, Bodies and Technologies. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, [S.l.], v. 2017, p. 40-60, 2017. Disponível em: <http://vvp.avu.cz/wp-content/uploads/2014/08/Sesit_2017_23_Slesingerova.pdf>. Acesso em: 04 nov. 2020.

SILVA, Camila Silveira da. A ludicidade como princípio formativo para Pibidianos em química no sarau ciência & arte. Revista Eletrônica Ludus Scientiae (RELuS), Foz do Iguaçu-PR, v. 1, n. 1, p. 114-125, jan./jul. 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.30691/relus.v1i1.779>. Acesso em: 19 jan. 2021.

SILVA, Maria Romênia da; MENDONÇA, Silvia Regina Pereira de; SOUZA, Albérico Teixeira Canário de. Exibição do filme “Uma Viagem Extraordinária” nas aulas de Física: a importância da interligação entre ciência e arte na EJA. HOLOS, [S.l.], v. 1, p. 1-15, fev. 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.15628/holos.2020.8238>. Acesso em: 19 jan. 2021.

SOARES, Carmen Lúcia; SILVA, Ana Márcia. Corpos De Um Brasil Multicultural: Diálogos Entre Arte E Ciência. Iberoamericana, Madrid, v. 3, n. 10, p.127-42, 2003. Disponível em: <http://www.jstor.org/stable/41673204>. Acesso em: 19 jan. 2021.

SOARES, Maria da Conceição Silva. Pesquisas com os cotidianos: devir-filosofia e devir-arte na ciência. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 3, p. 731-745, 2013. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362013000300003>. Acesso em: 19 jan. 2021.

TEIXEIRA, Jonny Nelson Teixeira; ALVES, Luis Augusto; MURAMATSU, Mikiya. Projeto Arte e Ciência no Parque: uma abordagem de divulgação científica interativa em espaços abertos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis-SC, Brasil, v. 27 n. 1, p. 171-187, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.5007/2175-7941.2010v27n1p171>. Acesso em: 19 jan. 2021.

VALVERDE, José Pintado. Neuston. Experimento 1. Explorando a interface. Uma experiência de diálogo entre ciência e arte no âmbito marinho. MIDAS - Museus e estudos interdisciplinares, Porto, v. 5, 2015. Disponível em: <http://journals.openedition.org/midas/896>. Acesso em: 19 jan. 2021.

ZAMBONI, Silvio. A Pesquisa em Arte: um paralelo entre arte e ciência. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

ZYLBERSZTAJN, Arden. Alexandria - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis-SC, v.2, n.3, p.121-122, nov. 2009. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38009/29009>. Acesso em: 19 jan. 2021.

Published

2021-04-30

How to Cite

ALVES FEITOSA, Raphael. A SYSTEMATIC REVIEW OF THE LITERATURE ON SOME RESEARCHES IN THE SCIENCE AND ART INTERFACE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 1, p. e007, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e007.id987. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/370. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies