DEVELOPMENT OF DIDACTIC SEQUENCE WITH THE USE OF GEOPLANE IN THE TEACHING OF FLAT FIGURES IN THE 1ST GRADE OF HIGH SCHOOL
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p582-607.id671Keywords:
Flat figures, Following teaching, GeoplaneAbstract
The objective of the research is to understand how the development of a Didactic Sequence in the teaching and learning process of flat figures, with the help of the Geoplane didactic material, contributes to the construction of the student's mathematical knowledge. For this, we adopt a qualitative approach and use theoretical guidelines on the use of concrete and manipulable teaching materials. We built and presented a Didactic Sequence containing 12 (twelve) investigative activities aimed at learning flat figures from the use of the Geoplane didactic material. The Didactic Sequence was developed at the Colégio Estadual Professora Joana Batista Cordeiro, in the city of Arraias (TO), in a class of 1st grade of High School, composed of 24 students. We also used a questionnaire with 6 (six) open questions about the Geoplane teaching material. The research results show that the Geoplane teaching material is a facilitator in the process of teaching and learning mathematics in a playful and enjoyable way.
Downloads
Metrics
References
BITTAR, Marilena; FREITAS, José Luiz Magalhães de. Fundamentos e metodologia de Matemática para os ciclos iniciais do ensino fundamental. 2. ed. Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2005.
COSTA, Dailson Evangelista; PEREIRA, Marcos José; MAFRA, José Ricardo e Souza. Geoplano no ensino de Matemática: Alguns aspectos e perspectivas da sua utilização na sala de aula. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, [S.l.], v. 7, p. 43-52, jun. 2011. ISSN 2317-5125. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1695. Acesso em: 27 mar. 2019.
COSTA, Dailson. Evangelista. O processo de construção de Sequência Didática como (pro)motor da educação Matemática na formação de professores. 2013. 192 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2013. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas.
D'AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 17 ed. Campinas, SP: Papirus, 2009. (Coleção perspectivas em Educação Matemática).
D'AMBROSIO, Ubiratan. Matemática, ensino e educação: uma proposta global. In: Sbem temas & debates. Matemática, Ensino e educação: concepções fundamentais. Ano IV, n. 3. Rio Claro, SP, 1991.
DIAS, Marcelo. Tendências em Educação Matemática: Percursos Curriculares Brasileiros e Paraguaios. Curitiba-PR: Editora Appris, 2016.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
FIORENTINI, Dário; MIORIM, Maria Ângela. Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no ensino da Matemática. Boletim da SBEM-SP, julho-agosto de 1990. p. 7.
FLEMMING, Diva Marília; LUZ, Elisa Flemming; MELLO, Ana Claúdia Collaço de. Tendências em educação Matemática.2 ed. Palhoça, SC :Unisul Virtual, 2005.
KNIJNIK, Gelsa; BASSO, Marcus Vinicius; KLÜSENER, Renita. Aprendendo e ensinando Matemática com o Geoplano. 2 ed. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 1996. (Biblioteca do professor. Coleção Programa do Livro na Escola).
LORENZATO, Sérgio. (org.). O laboratório de ensino de Matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. (Coleção Formação de Professores).
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MACHADO, Rosa Maria. Minicurso explorando o geoplano. In: II Bienal da Sociedade Brasileira de Matemática, 2004. Disponível em: http://www.bienasbm.ufba.br/M11.pdf. Acesso em: 01 de novembro de 2018.
MATOS, José Manoel; SERRAZINA, Maria de Lurdes. Didática da Matemática. Lisboa: 1996.
MENDES, Iran Abreu. Matemática e investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem. 2 ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.
MENEZES, Josinalva Estácio. (org.). Conhecimento, interdisciplinaridade e atividades de ensino com jogos matemáticos: uma proposta metodológica. Recife: UFRPE, 2008. (Série Contexto Matemático)
NACARATO, Adair Mendes. Eu trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática - Ano 9, N 9--10 (2004-2005) p.1-6.
RÊGO, Rogéria Gaudencio do; RÊGO, Rômulo Marinho do; VIEIRA, Kleber Mendes; Uma Introdução. In: RÊGO, Rogéria Gaudencio do; RÊGO, Rômulo Marinho do; VIEIRA, Kleber Mendes. Laboratório de ensino de geometria. Campinas, SP: Autores Associados, 2012. (Coleção formação de professores).
RODRIGUES, Fredy Coelho; GAZIRE, Eliane Scheid. Laboratório de Educação Matemática na Formação de Professores. Curitiba, PR: Appris, 2015.
SERRAZINA, Maria de Lurdes. Os materiais e o ensino de Matemática. Revista Educação e Matemática, Lisboa, APM, n. 13, 1990.
TIGGEMANN, Iara Suzana et. al. Geoplanos e redes de pontos: conexões e educação Matemática. Belo Horizonte. Autêntica, 2013. (Série o Professor de Matemática em Ação, v. 4)
VARIZO, Zaira da Cunha Melo; CIVARDI, Jaqueline Araújo. Olhares e Reflexões acerca de Concepções e Práticas no Laboratório de Educação Matemática. Curitiba, PR: CRV, 2011.
ZABALA, Antoni. A Prática educativa: como ensinar. Trad. Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.