CRITICAL AND POETICS FOR THE LEARNING ABOUT LANDSCAPE IN THE GEOGRAPHY TEACHING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p740-751.id150

Keywords:

Geographical Categories, Teaching-Learning, Didactic Sequence

Abstract

This paper presents the results of a proposal made in the context of the teaching-learning pro-cess on the landscape, aiming to assess the role of "landscape feeling" as a mechanism for the construction of geographic readings by secondary school students. the interpretation of the landscape as a vehicle of economic and structural policy dimensions is complemented with the built affective insertion through the poetic, allowing the expansion of the exhibition of land-scape meanings for students. for this, we used the development of lecture, followed the pro-posal in which students photographed affective identification of sites and subsequently to prepare descriptions criticism of landscape and, together poems about the feelings generated by them. was obtained, then the possibility of understanding the analysis offered by students and their evaluative roots in geographic context, on the basis of the of the boundaries of un-derstanding between the society / nature relationship at different scales, in addition to ratify-ing photography and poetry as a way to teach geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

João Vitor Gobis Verges, UNESP

Doutor em Geografia (UNESP). Doutor em Ciências do Ambiente (ULisboa). Professor EBTT (IFMT)

References

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p. 227-247, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200006

COSTA, Moisés Meira; BENITES, Miguel Gimenez. Realismo na fotografia: um ensaio sobre o estudo da linguagem fotográfica para o ensino de geografia. Título Páginas, p. 455, 2009.

DOS SANTOS, Rita de Cássia Evangelista; CHIAPETTI, Rita Jaqueline Nogueira. Uma investigação sobre o uso das diversas linguagens no ensino de Geografia: uma interface teoria e prática. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 15, n. 3, p. 167-184, 2011. DOI: https://doi.org/10.5902/223649947353

GUIMARÃES, S.T.L. Reflexões a respeito da paisagem vivida, topofilia e topofobia à luz dos estudos sobre experiência, percepção e interpretação ambiental. Geosul, v. 17, n. 33, p. 117-142, 2002.

MAXIMIANO, L. A. Considerações sobre o conceito de paisagem. Raega-O Espaço Geográfico em Análise, v. 8, 2004. DOI: https://doi.org/10.5380/raega.v8i0.3391

PEREIRA, Simões; ROMERO, Avelino. Ciências Humanas e suas Tecnologias. Parâmetros curriculares nacionais, ensino médio;, 2000.

PUNTEL, Geovane. A Paisagem no ensino da Geografia. Ágora, v. 13, n. 1, p. 283-298, 2007

SALGUEIRO, T. B. Paisagem e geografia. Finisterra, v. 36, n. 72, 2001. DOI: https://doi.org/10.18055/Finis1620

SCHIER, Raul Alfredo. Trajetórias do conceito de paisagem na geografia. Raega-O Espaço Geográfico em Análise, v. 7, 2003. DOI: https://doi.org/10.5380/raega.v7i0.3353

TUAN, Y. F. Espaço, tempo, lugar: um arcabouço humanista/Space, time, place: a humanistic frame. Geograficidade, v. 1, n. 1, p. 4-15, 2011. DOI: https://doi.org/10.22409/geograficidade2011.11.a12804

VERGES, J. V. G.; BAUAB, F. P. A Transdisciplinaridade da Ciência de Alexander Von Humboldt (1769-1859): Intersecções junto aos Debates Contemporâneos sobre o Conhecimento. Boletim de Geografia, v. 33, n. 3, p. 17-30, 2016. DOI: https://doi.org/10.4025/bolgeogr.v33i3.21475

VESENTINI, J. W. Geografia e ensino: textos críticos. Papirus Editora, 1994.

Published

2018-12-26

How to Cite

GOBIS VERGES, João Vitor. CRITICAL AND POETICS FOR THE LEARNING ABOUT LANDSCAPE IN THE GEOGRAPHY TEACHING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 2, p. 740–751, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p740-751.id150. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/589. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies