INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n1.e008.id1262

Keywords:

Investigation, Science teaching, Arthropods

Abstract

Science Teaching must be related to a critical reflection involving methodologies for the construction of scientific-technological knowledge and its applications in society. The research adopted the qualitative methodology developed through the implementation of an investigative activity exploring the arthropod fauna in different habitats. The data exposed and discussed here came from audio recordings of activities and the researcher's field diary. In turn, the analysis aimed to investigate how the use of an investigative activity can help to deepen the teaching of Science. The results showed elements that point to the contribution of the activity in the engagement and interest of students in the activities developed, in the same way that it favored the understanding of the contents covered. Therefore, an investigative approach allows the student, from the problematization, to gather the knowledge he has to produce inferences, create hypotheses and seek solutions using his own strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Henrique Mendes da Silva

Mestre em Ensino de Biologia, Professor na Secretaria de Educação de Minas Gerais

Neydson Soares Santana

Mestre em Ensino de Biologia, Professor na Secretaria de Educação de Goiás

References

AZEVEDO, Maria Cristina Paternostro Stella de. Ensino por Investigação: problematizando as atividades em sala de Aula. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (org.). Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. 2ª reimp. (1ª ed. 2004), São Paulo: Cengage Learning, 2009. p. 19-33.

BOGDAN, Robert.C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto, 1999.

BYBEE, Rodger W. Scientific inquiry and science teaching. In: Scientific inquiry and nature of science. Springer, Dordrecht, 2006. p. 1-14. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-5814-1_1

CAPECCHI, Maria Candida Varone de Morais. A problematização no ensino de ciências. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. (Org.). Ensino de Ciências por investigação. São Paulo: Cengage Learning, 2018. p. 21-40.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: TOMSON, 2004.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, p. 1-20, 2013.

FONSECA, Gustavo da; CALDEIRA, Ana Maria de Andrade. Uma reflexão sobre o ensino-aprendizagem de ecologia em aulas práticas e a construção de sociedades sustentáveis. Revista Brasileira de Educação Científica e Tecnológica, Curitiba, v. 1, n. 3, p. 70-92, 2008. DOI: https://doi.org/10.3895/S1982-873X2008000300006

GARCIAS, Rodrigo. Silva. (2020). Argumentação e a construção de contra-argumentos em um debate sobre uma questão sociocientífica em sala de aula dos anos finais do ensino fundamental. Faculdade de educação - Universidade Federal de Minas gerais (dissertação de Mestrado), Belo Horizonte-MG.

GIACOMINI, Ana Cristina Vendrametto Varrone; PICHLER, Nadir Antônio (Orgs.). Ética em pesquisa com animais e humanos: bem-estar e dignidade. Passo Fundo: Editora Universidade de Passo Fundo, 2014. Disponível em: https://www.unoesc.edu.br/images/uploads/pesquisa/etica_e_pesquisas_bem_estar_PDF.pdf. Acesso em: 29 jan. 2022.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. ERA Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000200008

GONÇALVES, Renata Barbosa; Vianna, Carlos Alberto Fonseca Jardim; RODRIGUES, Marcelo Barros; SOARES, Aline De Carvalho; PAES, Luciane Alves Batista; TERRA, Ricardo Pacheco. Mapas conceituais na interdisciplinaridade: uma aula de ecologia. In: CONGRESSO DE ECOLOGIA DO BRASIL, 8., 2007, Caxambu. Anais. Disponível em: http://www.seb-ecologia.org.br/viiiceb/pdf/1989.pdf. Acesso em: 24 mai. 2021.

JÚNIOR, Rafael Mariani. O estudo de ecologia no ensino médio: uma proposta metodológica alternativa. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Educação, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte.

LEITE, Germano Leão Demolin; SÁ, Veríssimo Gibran Mendes. Apostila: Taxonomia, Nomenclatura e Identificação de Espécies. Entomologia Básica. Instituto de Ciências Agrárias, Universidade Federal De Minas Gerais. Montes Claros, 2010. Disponível em: https://www.ica.ufmg.br/wp-content/uploads/2017/06/Apostila_Entomologia_Basica.pdf. Acesso em: 07 jun. 2021.

MARCHIORI, Carlos Henrique. Técnicas de coleta e captura de insetos das ordens Diptera e Hymenoptera coletadas no estado de Goiás. Biológico, São Paulo, v.78, n.1, p.1-5, jan./jun., 2016. Disponível em: http://www.biologico.sp.gov.br/uploads/docs/bio/v78_1/marchiori.pdf. Acesso em: 07 jun. 2021.

MOREIRA, Lídia Cabral; SOUZA, Girlene Santos de; ALMASSY, ‪Rosana Cardoso Barreto. As atividades investigativas e a resolução de problemas no ensino de biologia: limites e possibilidades. Revista da SBEnBIO, p.4782- 2793, 2014. Disponível em: http://www.sbenbio.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/R0043-1.pdf. Acesso em: 02 jun. 2021.‬‬‬‬‬‬‬‬

MOTOKANE, ‪Marcelo Tadeu. Sequências didáticas investigativas e argumentação no ensino de ecologia. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 17,n. spe, p. 115-138, nov.2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172015000400115&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 02 jun. 2021.‬‬‬‬‬‬‬‬ DOI: https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s07

NOVAK, Ann M.; TREAGUST, David F. Adjusting claims as new evidence emerges: Do students incorporate new evidence into their scientific explanations?. Journal of Research in Science Teaching, v. 55, n. 4, p. 526-549, 2018. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21429

OLIVEIRA, Carla Marques Alvarenga. O que se fala e o que se escreve nas aulas de ciências? In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. (Org.). Ensino de Ciências por investigação. São Paulo: Cengage Learning, 2018. p. 63- 76.

PAVÃO, Antonio Carlos. Ensinar ciências fazendo ciência. In: PAVÃO, Antonio Carlos; FREITAS, Denise de. (orgs.) Quanta Ciência há no Ensino de Ciências. São Carlos. EdUFSCar. 2011. 332p

PEDASTE, Margus; MÄEOTS, Mario; LEIJEN, Äli; SARAPUU, Tago. Improving students inquiry skills through reflection and self-regulation scaffolds. Technology, Instruction, Cognition and Learning, v. 9, n. 1-2, p. 81-95, 2012.

PEDASTE, Margus; MÄEOTS, Mario; SIIMAN, L. A.;JONG, T.;RIESEN, S. A. N.; KAMP, E. T.; TSOURLIDAKI, E. Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, v. 14, n. 3, p. 47–61. 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003

PUCHE, Helena; HOLT, Jame. Using scientific inquiry to teach students about water quality. The american biology Teacher, v. 74, n. 7, p. 503-508, 2012. DOI: https://doi.org/10.1525/abt.2012.74.7.13

RECH, Luciana Roberta Felicetti.; MEGLHIORATTI, Fernanda Aparecida. Ensino por investigação: um estudo de caso na aprendizagem de ecologia. Revista de Educaciòn em Biología, v. 19, n. 2, p. 57-72, 2016. Disponível em: http://www.revistaadbia.com.ar/ojs/index.php/adbia/article/view/473. Acesso em 2 jun. 2021.

SASSERON, Lúcia Helena. Interações discursivas e investigação em sala e aula: o papel do professor. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de Ciências por investigação. São Paulo: Cengage Learning, 2018. p. 41-62.

SCARPA, Daniela Lopes; SILVA, Maíra Batistoni. A Biologia e o ensino de Ciências por investigação: dificuldades e possibilidades. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de Ciências por investigação. São Paulo: Cengage Learning, 2018.

SILVA, Ricardo Adaime da; CARVALHO, Gervásio Silva. Ocorrência de insetos na cultura do milho em sistema de plantio direto, coletados com armadilhas de solo. Ciência Rural, Santa Maria, v.30, n.2, p. 199-2003, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-84782000000200001

WILHELM, Pascal; BEISHUIZEN, Jos Beishuizen. Content effects in self-directed inductive learning. Learning and Instruction, v. 13, n. 4, p. 381-402, 2003. DOI: https://doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00013-0

WILSEK, Marilei Aparecida Gionedis; TOSIN, João Angelo Pucci. Ensinar e aprender ciências no ensino fundamental com atividades investigativas através da resolução de problemas. Portal da Educação do Estado do Paraná, p. 1686-8, 2009.

ZÔMPERO, Andreia de Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. Implementação de atividades investigativas na disciplina de ciências em escola pública: uma experiência didática. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 3, p. 675-684, 2016.

Published

2022-02-04

How to Cite

MENDES DA SILVA, Henrique; SOARES SANTANA, Neydson. INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 1, p. e008, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e008.id1262. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/256. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies