THE DEVELOPMENT OF AN EDUCATIONAL PRODUCT AS GUIDANCE TO COMBAT SCHOLAR EVASION IN SUBSEQUENT AND CONCOMITANT TECHNICAL COURSE

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p775-790.id475

Keywords:

Scholar Evasion, Word of Work, Educacional Product

Abstract

The present article aims to present an educational product in comic books, titled “Conversation between friend”, developed based on the results of the research “Scholar evasion in professionalizing technical education: a case study at the Federal Goiano Institute – Campus Ceres”. The referred research was based on the analysis of determinant factors to the occurrence of the evasion from the Technical Course in Subsequent / Concomitant Informatics nocturnal of the Goiano Federal Institute – Campus Ceres and in the perception of the students, professors and pedagogic team of these phenomena. It was observed in the development of the presented material, aspects related to the development of educational products, establishing some units of meaning among the Professional and Technological Education (PTE), the comic books and the world of work. As results, it can be emphasized that the comic books are available in a digital platform, with the possibility of mirroring other practices, encouraging the development of actions that seek to reduce the evasion indexes in the researched course and contributing to the teenagers and adults that starts PTE do not stop the training paths during the scholar journey and to those who live of the job, proceed the studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Flávia Alves de Castro Oliveira, IFG

Mestra em Educação Profissional e Tecnológica (IF Goiano – Campus Morrinhos)

José Carlos Moreira de Souza, UFG

Doutor em Educação (UFG) Professor no Instituto Federal Goiano (IF Goiano)

References

AMIEL, Tel. Recursos Educacionais Abertos: uma análise a partir do livro didático de história. In: Revista História Hoje. São Paulo, v.3, n.5, p. 189-205, 2014. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v3i5.128

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2008]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em 12 out. 2017.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm . Acesso em 20 nov. 2018.

BRASIL. Relatório de auditoria operacional em ações da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília, DF: junho de 2012. TCU/Seprog. Disponível em: https://portal.tcu.gov.br/lumis/portal/file/fileDownload.jsp?inline=1&fileId=8A8182A14D92792C014D92847E5F3E97 . Acesso em 12 mar. 2018.

BRASIL. Documento Orientador para a Superação da Evasão e Retenção na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica – MEC-SETEC. Brasília, DF: 2014. Disponível em: http://r1.ufrrj.br/ctur/wp-content/uploads/2017/03/Documento-Orientador-SETEC.pdf. Acesso em 22 abr. 2018.

DORE, Rosemary. Evasão e repetência na rede federal de educação profissional. Programa Observatório da Educação/CAPES/INEP/Reditec/Maceió-AL, set. 2013. Disponível em: http://www.reditec.ifal.edu.br/arquivos-1/apresentacoes/dia-04-09. Acesso em 08 mar. 2019.

DORE, Rosemary; LÜSCHER, Ana Zuleima. Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas Gerais. Cadernos de pesquisa, v. 41, n. 144, p. 772-789, set./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000300007

DORE, Rosemary; SALES, Paula Elisabeth Nogueira. Origem social dos estudantes como contraponto à evasão e à permanência nos cursos técnicos da Rede Federal de Educação Profissional. In: DORE, Rosemary et al (Orgs.). Educação Profissional e Evasão Escolar: contextos e perspectivas. Belo Horizonte: RIMEPES, 2017.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Orgs.). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

FRITSCH, Rosangela. Evasão escolar, mundo da escola e o mercado de trabalho: o que dizem jovens do Ensino Médio de escolas públicas. In: DORE, Rosemary et al (Orgs.). Educação Profissional e Evasão Escolar: contextos e perspectivas. Belo Horizonte: RIMEPES, 2017.

KAPLÚN, Gabriel. Material educativo: a experiência de aprendizado. Comunicação & Educação. São Paulo, v. 27, p. 46-60, mai./ago. 2003. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i27p46-60

LEITE, Priscila de Souza Chisté. Produtos educacionais em mestrados profissionais na área de ensino: uma proposta de avaliação coletiva de materiais educativos. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO EM INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA, 7., 2018, Fortaleza. Anais[...] Fortaleza: UNIFOR, 2018. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2018/article/view/1656/1609. Acesso em 23 nov. 2018.

MAGRONE, Eduardo. “O que você vais ser quando crescer?” Algumas notas sobre a transição escola-trabalho e a liberdade filisteia. In: DORE, Rosemary et al (Org.). Educação Profissional e Evasão Escolar: contextos e perspectivas. Belo Horizonte: RIMEPES, 2017.

MOURA, Dante Henrique. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectiva de integração. Revista Holos, Natal, v.2, p.1-27, 2007. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/viewFile/11/110. Acesso em 03 nov. 2018.

QUEIROZ, Lucineide Domingos. Um estudo sobre a evasão escolar: para se pensar na inclusão escolar. 2010. Disponível em: www.25reuniao.anped.org.br/lucileidedomingosqueirozt13.rtf. Acesso em 18 abr. 2018.

Published

2019-12-27

How to Cite

CASTRO OLIVEIRA, Flávia Alves de; MOREIRA DE SOUZA, José Carlos. THE DEVELOPMENT OF AN EDUCATIONAL PRODUCT AS GUIDANCE TO COMBAT SCHOLAR EVASION IN SUBSEQUENT AND CONCOMITANT TECHNICAL COURSE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 775–790, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p775-790.id475. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/535. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies