MULTIPLICATING WITH THE USE OF THE HANDS AS ALTERNATIVE TO THE STORAGE OF THE TABLES

Authors

  • Ademir Brandão Costa SEDUC
  • Ritianne de Fatima Silva Oliveira SEMECD
  • Romis de Sousa Moraes FAEST
  • Thiago Beirigo Lopes IFMT

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2016.v1.n1.p30-43.id6

Keywords:

Counting Fingers, Multiplication, Teaching Practice

Abstract

Mathematics is an intellectual field built, in part, over time on various principles and logical rules, which are the algorithms. The algorithm of multiplication mechanically and systematically used is a result of the process of historical development. In this work, the algorithm of multiplication usually taught in schools was analyzed, as if it were something without justification and without student interaction. With the passing of time, different peoples, in different places, have developed several techniques to multiply and here will be presented one. The objective of this work is to present this technique of multiplication to the 22 students of the sixth grade class of EMEF Sebastião Agripino da Silva, located in the city of Canaã dos Carajás / PA. The approach of the work will be based on the experimentation of this technique by the students after the presentation of the technique, its operation, giving them the evaluation about the potentialities and the challenges of this technique. In this sense, we intend to investigate how students accept the technique of solving multiplications with numbers of five to ten that involve the use of their own hands and compare their acceptance in relation to the traditional taking of tables.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ademir Brandão Costa, SEDUC

Especialista. Secretaria de Educação do Estado do Pará (SEDUC-PA).

Ritianne de Fatima Silva Oliveira, SEMECD

Especialista. Secretaria Municipal de Educação de Canaã dos Carajás-PA (SEMECD/CC/PA).

Romis de Sousa Moraes, FAEST

Mestre em Educação. Faculdade de Ensino Superior de Tucumã (FAEST)

Thiago Beirigo Lopes, IFMT

Mestre em Matemática. Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

References

ANANIAS, B. R.; PESSOA, C. A. D. S. O uso do material manipulativo e do cálculo mental na resolução de problemas de multiplicação por alunos do 3º ano do ensino fundamental. Cadernos do IME - Série Matemática, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, 2015. p. 35-50.

ARAÚJO, I. C. A disciplina de matemática e o fracasso escolar na 5ª série do ensino fundamental de uma escola da rede municipal de ensino de Campo Grande/MS. Anais do IX Encontro Nacional de Educação Matemática - ENEM, Belo Horizonte, 2007.

ARIMATHÉA, M. A. D. Processos cognitivos e resolução de problemas na quinta-série do ensino fundamental: um estudo de caso. São Paulo: Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática - Universidade Cruzeiro do Sul, 2007.

BARRETO, D. C. M.; PIASSA, Z. A. C. Aprendizagem matemática: reflexões relativas a prática pedagógica visando a superação das dificuldades em matemática apresentadas por alunos da Sala de Apoio à Aprendizagem de 5ª. série. In: PARANÁ O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense, 2010. Curitiba: SEED/PR, v. 1, 2014. p. 1-30.

BORDEAUX, A. L. et al. Matemática: na vida & na escola. São Paulo: Editora do Brasil, v. 2, 2011.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, v. 3, 1997.

BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Construção do Sistema de Numeração Decimal. Caderno 3. Brasília: MEC, SEB, 2014.

BRITO, A. F.; BELLEMAIN, P. M. B. O uso de material manipulativo como recurso didático: construção da grandeza comprimento. Anais do II Simpósio Internacional de Educação Matemática - SIPEMAT, Recife, 2008.

CURI, E. A Matemática e os Professores dos Anos Iniciais. São Paulo: Musa Editora, 2005.

D'AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 5ª. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

EVES, H. W. Introdução à história da matemática. Tradução de Hygino H. Domingues. Campinas - SP: Editora da UNICAMP, 2004.

GENTILE, P.; GURGEL, T. Cálculo mental. Revista Nova Escola, Rio de Janeiro, 2007.

KAMII, C. A criança e o número: Implicações educacionais da teoria de Piaget para a atuação com escolares de 4 a 6 anos. Tradução de Regina A. de Assis. 39ª. ed. Campinas: Papirus, 2012.

NUNES, T.; BRYANT, P. Crianças Fazendo Matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

OLIVEIRA, G. S. D. Curiosidade Matemática: calculando com os dedos da mãos. Ensino em Re-vista, Uberlândia, v. 6, n. 1, 1998. p. 123-130.

PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. Tradução de Maria Alice Magalhães D'Amorim e Paulo Sergio Lima Silva. 24ª. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

PIAGET, J.; INHELDER, B. A psicologia da criança. Tradução de Octavio Mendes Cajado. 5ª. ed. Rio de Janeiro: Difel, 2011.

SANTOS, M. B. Q. D. C. P. D. Ensino da matemática em cursos de pedagogia: a formação do professor polivalente. São Paulo: Tese de Doutorado em Educação Matemática - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) , 2009.

SELVA, A. C. V. Discutindo o uso de materiais concretos na resolução de problemas de divisão. In: ANALUCIA, S.; CARRAHER, D. A compreensão de conceitos aritméticos – ensino e pesquisa. Campinas: Papirus, 1998. p. 95-119.

SILVEIRA, M. R. A. D. "Matemática é difícil" - um sentido pré-construído evidenciado na fala dos alunos. Anais da XXV Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação - ANPED, Caxambú, p. 1-17, 2002.

TOLEDO, M. B. D. A.; TOLEDO, M. D. A. Teoria e prática de matemática: como dois e dois. São Paulo: FTD, 2009.

TRACANELLA, A. T.; BONANNO, A. D. L. A construção do conceito de números e suas implicações na aprendizagem das operações matemáticas. Anais do XII Encontro Nacional de Ensino de Matemática - ENEM, São Paulo, 2016.

VIZOLLI, I. et al. Operação de multiplicação: abordagens presente em livros de 5ª série. Educação Matemática em Revista, v. 9, n. 9, 2008. p. 18-25.

YOKOYAMA, L. A. Uma abordagem multisensorial para o desenvolvimento do conceito de número natural em indivíduos com Síndrome de Down. São Paulo: Tese de Doutorado em Educação Matemática - Unoversidade Bandeirante de São Paulo (UniBan), 2012.

Published

2016-12-12

How to Cite

BRANDÃO COSTA, Ademir; FATIMA SILVA OLIVEIRA, Ritianne de; SOUSA MORAES, Romis de; BEIRIGO LOPES, Thiago. MULTIPLICATING WITH THE USE OF THE HANDS AS ALTERNATIVE TO THE STORAGE OF THE TABLES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 1, no. 1, p. 30–43, 2016. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2016.v1.n1.p30-43.id6. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/653. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>