TEACHING THE VALUE OF MONEY OVER TIME THROUGH ACTIVITIES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n1.e002.id788

Keywords:

Mathematics Teaching, Financial Math, Value of the Money in Time

Abstract

This paper presents the results of a survey that aimed to analyze information relevant to the results of applying an activity to work the notion of value of money in time. They participated in the experimental part 21 students of the 3rd year of the high school of a public school, located in Aurora do Pará. The analysis of the issues resolved by the students, as well as the conclusions presented at the time of registration, revealed that they, after activity, demonstrated an understanding of the concept of the value of money over time. The didactic experiment allowed us to realize how important it is that we can work with different methodologies in Mathematics classes, since in this way, students were able to assimilate the concepts presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

André Alves Sobreira, UEPA

Mestre em Ensino de Matemática (UEPA) Docente da Secretaria Executiva de Educação do Estado do Pará (SEDUC - PA) e da Secretaria Municipal de Educação de Ipixuna do Pará

Ducival Carvalho Pereira, UFRJ

Doutor em Matemática (UFRJ) Docente do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática da UEPA

Pedro Franco de Sá, UFRN

Doutor em Educação (UFRN) Docente do Programa de Pós-graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Ensino de Matemática da UEPA e Docente da REAMEC

References

ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da didática da Matemática. Curitiba: UFPR, 2007.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 26 ago. 2019.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: MEC-SEMTEC, 1999.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio, Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2000.

MENDES, Iran Abreu; SÁ, Pedro Franco de. Matemática por atividades: sugestões para sala de aula. Natal: Flecha do Tempo, 2006.

OLIVEIRA, José Sávio Bicho; ALVES, Ângela Xavier; NEVES, Sandra do Socorro de Miranda. História da Matemática: contribuições e descobertas para o ensino-aprendizagem de matemática. Belém, SBEM, 2008. Disponível em: https://docplayer.com.br/5142495-Historia-da-matematica-contribuicoes-e-descobertas-para-o-ensino-aprendizagem-de-matematica.html. Acesso em: 15 jun. 2020.

RONCA, Antônio Carlos Caruso; ESCOBAR, Virgínia Ferreira. Aula expositiva. In: Técnicas Pedagógicas: domesticação ou desafio à participação. 5 edição. Petrópolis: Vozes, 1988.

SÁ, Pedro Franco de. Atividades para o ensino de Matemática no nível fundamental. Belém: EDUEPA, 2009.

SÁ, Pedro Franco de. Possibilidades do ensino de Matemática por atividades. Belém: SBEM-PA, 2019. Disponível em http://sinepem.sbempara.com.br/file/V7.pdf. Acesso em: 21 jun. 2020.

SOBREIRA, André Alves. O ensino de Matemática Financeira e aplicações. 2018. 450 f. Belém: Dissertação. (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2018. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/559511. Acesso em: 21 jun. 2020.

SOBREIRA, André Alves; PEREIRA, Ducival Carvalho. Uma sequência didática para o Ensino de Matemática Financeira. 2018. 64 f. Belém: Produto educativo. (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/569792/1/PRO_Andre%20Alves%20Sobreira.pdf. Acesso em: 21 jun. 2020.

Published

2021-04-30

How to Cite

ALVES SOBREIRA, André; CARVALHO PEREIRA, Ducival; FRANCO DE SÁ, Pedro. TEACHING THE VALUE OF MONEY OVER TIME THROUGH ACTIVITIES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 1, p. e002, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e002.id788. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/365. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies