THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION

Authors

  • Marcelo Franco Leão IFMT
  • José Claudio Del Pino UFRGS
  • Eniz Conceição Oliveira UNIVATES

DOI:

10.23926/rpd.v1i1.19

Keywords:

Teaching Strategies, Innovation, Background, Resume, Autonomy

Abstract

Diverse teaching methodologies nurture new forms of procurement, construction and reconstruction of knowledge to students of Youngster and Adult Education. This study sought to identify ways to make it engaging and effective educational process in this type of education to provide a more enjoyable and meaningful learning. Some needs for teaching were identified: from the context of students, enhance their existing knowledge, flexible curriculum, promoting collective works, develop projects in an interdisciplinary way, using different pedagogies, and seek the autonomy of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcelo Franco Leão , IFMT

Doutorando em Educação em Ciências. Professor do IFMT-Campus Confresa.

José Claudio Del Pino , UFRGS

Pós Doutor em Ensino de Química. Professor do PPG Educação e Ensino de Ciências da UFRGS.

Eniz Conceição Oliveira , UNIVATES

Doutora em Química. Professora do Centro Universitário UNIVATES

References

ANTUNES, C. Como transformar informações em conhecimento / Celso Antunes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

ARROYO, M. G. Educação de jovens e adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L. J. G.; GIOVANETTI, M. A.; GOMES, N. L. Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 19-60.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer 11/2000. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: MEC/CNE/CEB,2000.

BRITO, Maria Ires França de. O processo ensino/aprendizagem na apreensão de conceitos matemáticos na EJA. Campinas, SP:[s.n.], 2009

CAPORALINI, M. B. A Transmissão do Conhecimento e o Ensino Noturno. (Coleção magistério. Formação e trabalho pedagógico) Campinas: Papirus, 1991.

CHASSOT, A. Alfabetização Científica: questões e desafios para a educação. 5. ed. rev. Ijuí: UNIJUÍ, 2011.

COLL, C. et al. O Construtivismo na Sala de Aula. 6. ed. São Paulo: Ática, 2009.

DEMO, P. Saber pensar. 2. ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2001.

FONSECA, M. C. F. R. EJA: especificidades, desafios, contribuições. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

FONSECA, T. M. M.. Ensinar e Aprender: Pensando a prática pedagógica/ Tânia Maria de Moura. Ponta Grossa: SEED/PR, 2008. Disponível em: < http://www.diaadiaeducacao.pr.gov. br/portals/pde/arquivos/1782-6.pdf >. Acesso em: 02 ago 2013.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

IRELAND, Timothy. A EJA tem agora objetivos maiores que a alfabetização. São Paulo: Revista Nova escola, 2009. Disponível em: < http://revistaescola.abril.com.br/politicas-publicas/modalidades/eja-tem-agora-objetivos-maiores-alfabetizacao-476424.shtml >. Acessado em 07 de Setembro de 2013.

KALMAN, Judith. El estudio de la comunidad como un espacio para leer y escribir. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: ANPEd; Autores Associados, v. 26, p. 5-28, maio/ago. 2004. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n26/n26a01.pdf >. Acesso em: 02 out. 2013.

KUENZER, A. Z. Pedagogia da fábrica: as relações de produção e a educação do trabalhador. 4 ed. rev.-São Paulo: Cortez, 1995.

LEÃO, M. F.. Ensinar Química por meio de alimentos: possibilidades de promover Alfabetização Científica na Educação de Jovens e Adultos. 2014. Dissertação (Mestrado em Ensino). Programa de Pós-Graduação em Ensino – PPGEnsino. Centro Universitário UNIVATES. Lajeado.

LOPES, S. P.; SOUSA, Luzia S. EJA: Uma Educação Possível ou Mera Utopia? Revista Alfabetização Solidária (Alfasol), v. 5, março/2005.

MAZZIONI, S. As estratégias utilizadas no processo de ensino-aprendizagem: concepções de alunos e professores de ciências contábeis. Revista Eletrônica de Administração e Turismo - ReAT, v. 2, p. 93-109, 2013.

NEVES, José L. Pesquisa Qualitativa – características, usos e possibilidades. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo. V. 1, Nº 3, 2º Sem/1996. Disponível em: < http://www.unisc.br/portal/upload/com_arquivo_qualitativa_caracteristicas_usos_e_possibilidades.pdf >. Acesso em: 12 jul. 2016.

PERRENOUD, Ph. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2001.

PINHEIRO, B. M. A.; GONÇALVES, M. H. O processo ensino-aprendizagem. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 1997.

PUCCI, B. Teoria Crítica e Educação. In: PUCCI, B. (org.).Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis, RJ: Vozes; São Carlos, SP: EDUFISCAR, 1994.

SILVA, Joelma Batista da.; PLOHARSKI, Nara Regina Becker. A metodologia de ensino utilizada pelos professores da EJA - 1º segmento - em algumas escolas da rede municipal de ensino. Curitiba, 2011. Disponível em:< http://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/5067 _2554.pdf >. Acessado em 24 de Agosto de 2013.

SILVA, M. de F. M. C. Currículo Estruturado: Implementação de Programas Pedagógicos. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2009.

SOEK, A. M. Fundamentos e metodologia da educação de jovens e adultos. Curitiba: Fael, 2010.UNESCO. Conferência Internacional sobre Educação de Adultos (V: 1997: Hamburgo, Alemanha) Declaração de Hamburgo: agenda para o futuro. Brasília: UNESCO, 1999. Disponível em:< http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001297/129773porb.pdf> Acesso em: 06 out. 2013.

VEIGA, I. P. Al.; FONSENCA, M. (Orgs.). As dimensões do projeto político-pedagógico: Novos desafios para a escola (Coleção magistério. Formação e trabalho pedagógico). 3 ed. Campinas, SP: Papirus, 2001.

Published

2016-12-12

How to Cite

FRANCO LEÃO , Marcelo; CLAUDIO DEL PINO , José; CONCEIÇÃO OLIVEIRA , Eniz. THEORETICAL REFLECTIONS ON THE TEACHING METHODOLOGIES AIMED AT ADDRESSING THE SPECIFICITIES OF YOUNGSTER AND ADULT EDUCATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 1, no. 1, p. 104–115, 2016. DOI: 10.23926/rpd.v1i1.19. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/659. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies

Most read articles by the same author(s)